Blog stylowej kobiety

Kreuj swój styl. Inspiracje w zakresie mody, zdrowia, przyjemności.

Kreuj swój wizerunek świadomie

1

Kreowanie własnego wizerunku – znaczenie wyglądu zewnętrznego

Dziedziną omawiającą zagadnienia związane z kreowaniem własnego wizerunku jest Public Relations, inaczej relacje publiczne, kontakty z otoczeniem. Jest to dziedzina na tyle nowa, iż nie posiada jeszcze polskiej nazwy. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek osób, instytucji oraz firm. PR powstało głównie po to, aby pomagać osobom publicznym zawsze dobrze się prezentować i tym samym zdobywać zaufanie, akceptację i uznanie wśród odbiorców. Osobami zainteresowanymi działaniami PR są politycy, gwiazdy, osoby medialne o dużej sławie oraz naukowcy. Coraz częściej osobami zainteresowanymi działaniami PR stajemy się również my. Uczestniczenie w portalach społecznościowych jak FC, Twitter, Instagram,a także posiadanie własnych blogów, stron internetowych i prezentowani tam swoich treści, czyni nas osobami publicznymi. Wykorzystywanie technik kreowania własnego wizerunku staje się tym samym niesamowicie ważne, gdyż większość z nas chce przecież dobrze się prezentować, być popularnym, mieć jak najwięcej lajków.  Jest to jednak świat wirtualny, w którym znacznie łatwiej kreować swój wizerunek, albowiem publikując konkretne zdjęcia, treści kreujemy obraz naszej osoby w odbiorcach. Oni widzą, to co my chcemy, aby zobaczyli. A zatem mamy na to wpływ i nie uczestniczymy w tym face to face, nie mamy tak zwanej konfrontacji. W świecie „rzeczywistym” jest zupełnie inaczej, jest trudniej, gdyż ludzie odbierają nas tak jak nas widzą, czują i słyszą.  Dlatego chciałabym nadmienić, że kreowanie własnego wizerunku to coś więcej jak popularność w świecie wirtualnym. Nasz dobry wizerunek w świecie „rzeczywistym” to kilka spraw, które warto sobie przepracować. Kreowanie własnego wizerunku pomaga w pozytywnej prezentacji siebie w wielu przestrzeniach. Dbanie o swój wizerunek w nie-Internecie to na pewno odpowiednie dopasowanie stroju do sytuacji, opanowanie mowy ciała, odpowiedni sposób mówienia i dobór słów. To również zasady savoir – vivre i umiejętność publicznego przemawiania. Komponentów kreowania własnego wizerunku jest bardzo wiele i stanowią one prawdziwą studnie bez dna. W dzisiejszym poście chciałabym delikatnie przybliżyć jeden z elementów kreowania własnego wizerunku jakim jest znaczenie wyglądu zewnętrznego. Zacznijmy zatem od stroju i koloru.



Generic purple 500 x 190

Strój

To w jaki sposób się ubieramy, dodatki jakich używamy oraz fryzura jaką nosimy są formą komunikatu, czyli coś oznaczają.
W długiej europejskiej tradycji intelektualnej człowiek był i jest uznany za istotę jednocześnie będącą częścią świata zwierzęcego, a jednocześnie go przekraczającą poprzez swoją rozumność. Komunikaty przekazywane poprzez nasz strój są odbierane na płaszczyźnie nieświadomej, czyli należącej do części zwierzęcej. Można by to porównać do stroszenia piórek u ptaków. Ptaki nie mają rozumu, ale stroszą pióra w specjalnych momentach. Podobnie i my, komunikujemy coś naszym strojem. Już sam wybór barw w naszym ubiorze sygnalizuje otoczeniu o tym co czujemy. O tym, że kolory są jak muzyka, bo wywołują emocje i mają działanie terapeutyczne, pisałam Państwu w poście o Stroszeniu piórek. Rzeczywiście dzieje się tak, że kolory wybieramy podświadomie, gdyż mają one ścisły związek z naszym samopoczuciem. Zgadza się, że czerwień to barwa o dużej mocy, wiedzą o tym dobrze chociażby malarze. Dla przykładu cechą charakterystyczną obrazów hiszpańskiego malarza romantyzmu Francisca Goi był kolor. On jako pierwszy zaczął pokazywać emocje na obrazie poprzez specyficzne zestawienie barw. Kolor czerwony wykorzystywał jako podkład lub ukazanie emocji i sytuacji nie zawsze pozytywnych.  Podoba mi się stwierdzenie, że wybór koloru mówi coś o osobowości człowieka. Czerwony jest kolorem, który symbolizuje siłę, energię i kojarzy się z seksualnością, ale nie powinniśmy z tym kolorem przesadzać. W świecie mody, w wyniku łamania konwenansów zaczęto wykorzystywać kolor czerwony w garderobie męskiej. Czerwone swetry smart casual z dekoltem w serek zaczęły królować w świecie biznesu i sprawdzać się w nim całkiem nieźle. Być może dają one do zrozumienia, że noszący je facet jest samcem Alfa, który właśnie komunikuje wszystkim, że ma w sobie siłę, energię i najwyższy potencjał. Być może tak, być może nie. Na pewno jeśli sweterek jest zadbany, dobrze dopasowany i facet dobrze się w nim czuje, daje tym samym do zrozumienia, że dba o swój wizerunek. A zatem komponentem świadomego kreowania własnego wizerunku może być dobór takich barw w naszym stroju, które zwyczajnie poprawiają nam humor lub/i podkreślają naszą naturalną kolorystykę. Kolejna istotna rzecz to wygoda. Nawet najpiękniejsze szpilki na świecie nie zdadzą egzaminu, jeśli tylko będą dla Pani niewygodne i sprawią, że jej chód przyprawi wszystkich o śmiech to łez. Wygodny strój to taki, w którym jesteśmy sobą z całą naszą gestykulacją i swobodnym tempem chodzenia. Połączmy to jeszcze z odpowiednim dopasowaniem stroju do sytuacji. O co tu chodzi? Generalnie o to, aby nie być za bardzo rozebranym, gdy mają oceniać nas za intelekt, doświadczenie i wiedzę i za bardzo ubranym, gdy chcemy pokazać co tam ładnego skrywa nasze ciało. Pierwsza sytuacja może przydarzyć się nam na rozmowie kwalifikacyjnej, oficjalnym wystąpieniu, pracy w biurze, ale też obiedzie rodzinnym u narzeczonego.  Można sobie wtedy przypomnieć, że kolor niebieski jest kolorem wody i symbolizuje mądrość, wewnętrzną prawdę i ideały. Wielu polityków i biznesmenów nosi błękitne koszule, gdyż kolor ten oprócz tego, że jest medialny i dobrze sprawdza się w kamerze, symbolizuje też prawdę. Jak pokazują badania dobrze jest założyć błękitną koszulę na rozmowę kwalifikacyjną, gdyż osoby ubrane w takich odcieniach są chętniej zatrudniane. Podobnie działa biała koszula, którą prawie zawsze nosiła Agnieszka Osiecka dając tym samym wyraz swojej czystości i niewinności być może duchowej, być może mentalnej. Wybór białej lub błękitnej koszuli, sweterka, bluzki, tuniki będzie świadczył o naszym profesjonalnym podejściu do sprawy i ukaże nas w świetle jasności i czystości. Panowie i panie warto mieć błękitną i białą koszulę w swojej garderobie, przydają się w wielu sytuacjach. Druga sytuacja, nazwijmy ja tą bardziej „rozbieraną” może mieć miejsce na imprezie, kolacji we dwoje czy domówce. Wszystkie nieformalne sytuacje, w których się znajdujemy i, które możemy sobie wyobrazić. Co wtedy? Puśćmy wodze fantazji i załóżmy coś olśniewającego, wygodnego i zadbanego. Według zasady troski o wizerunek prócz stroju powinniśmy zadbać też o cerę, fryzurę i dłonie. Wszystko jest ważne! Jeśli chodzi o kolory, to mamy całą paletę barw do wyboru oraz kilka zasad ich łączenia do przyswojenia. Co o kolorach mówi nam dziedzina psychologii, zerknijmy poniżej.

Up to 30 off - 728 x 90

Psychologia kolorów

Biały:

jest dowodem dbałości o wygląd, uwydatnia inne kolory, kojarzy się z odświętnością. Oznacza: uczciwość i czystość,  wyrafinowanie, prostotę

marguerite-58568_640

Żółty:

stymuluje, niektóre odcienie poprawiają nastrój i zwiększają poczucie własnej wartości, żółty to kolor optymizmu. Oznacza: siłę emocjonalną, życzliwość, twórczość,  symbolizuje lęk przed samotnością.

gerber-olty-wiosenny-kwiat

Pomarańczowy:

kolor zmiany i radości, łączy ze sobą fizyczność i emocje, kieruje nasze myśli na komfort psychiczny. Oznacza: bezpieczeństwo i wrażliwość, pasję, dążenie do osiągnięcia celu, który odpowiada za nasze szczęście.

pomaranczowe-stokrotki

Czerwony:

sugeruje o potrzebie aktywności emocjonalnej i fizycznej, przyciąga naszą uwagę, wpływa pobudzająco na organizm. Oznacza:  odwagę, pewność siebie i entuzjazm, ale też bunt, wizualną agresję i napięcie.

2006-05

Różowy:

dobry na ukojenie nerwów, wyciszający, reprezentujący zasady kobiecości i przetrwanie gatunku. Oznacza: spokój fizyczny, ciepło, kobiecość, potrzebę wsparcia i opieki, delikatność

136558_rozowy-kwiat-kosmea

Fioletowy:

metafizyczny, artystyczny, introwertyczny, zachęca do kontemplacji i medytacji, oznacza najwyższą jakość i odwołuje się do sfer duchowych. Oznacza: świadomość duchową, wizje, ale też tłumienie uczuć, luksus, prawdę, autentyczność.

166949_zabka_fioletowy_kwiat

Niebieski:

kolor umysłu, zimny kolor ma działanie kojące i chłodzące, jest kolorem czystej komunikacji, co pomaga w nawiązywaniu nowych kontaktów, gdyż wzbudza zaufanie. Oznacza: inteligencję, spokój, obowiązek, logikę, rozwagę i ciszę. Może też oznaczać oziębłość, rezerwę i brak emocji.

niebieski-ptak

Zielony:

kojąca barwa, przyjemna dla oczu, kolor silnie nacechowany równowagą i harmonią, relaksuje, działa stabilizująco, uzdrawia i wzmacnia. Oznacza: świeżość, uspokojenie, wyważenie i pokój. Może też oznaczać nudę, stagnację, osłabienie, zwątpienie,  tęsknotę za równowagą wewnętrzną oraz pragmatyzm.

odyga--bambus-1

Brązowy:

cieplejszy od czerni i bardziej miękki, solidny kolor, który dodaje otuchy, kolor ludzi pracowitych, mocno stąpających po ziemi, preferujących ład i porządek. Oznacza: powagę, ciepło, naturalność, niezawodność. Może też oznaczać zagrożone poczucie bezpieczeństwa, niepewność jutra, potrzebę stabilizacji.

kasztan

Czarny:

łączy wszystkie kolory, może stwarzać bariery ochronne i chronić osobowość. Kreuje percepcję rozwagi i powagi. Jest nieobecnością światła, dlatego może przerażać. Kolor kojarzony ze smutkiem. Oznacza: prestiż, elegancję, powagę,wyrafinowanie, czar, zaufanie, bezpieczeństwo emocjonalne, skuteczność i solidność.

iStock_000016637916XSmall_kadr

Szary:

tłumiący kolor, w przyrodzie gdy świat staje się szary instynktownie przygotowujemy się do snu zimowego. Grafit w biznesie symbolizuje władzę i profesjonalizm. Oznacza: neutralność, autorytet i władzę, ale też przygnębienie, hibernację oraz brak energii.

c8e36177bb0df4dfca52813637d56cdb_35936 



Girl_980x120

One Comment

So, what do you think ?