Są takie firmy, dla których rzetelne i sumienne działanie oraz uważne pilnowanie umówionych terminów nie są tylko mile widzianymi walorami, ale wręcz wymaganymi kwalifikacjami. W zgodzie z takimi standardami powinny działać między innymi hurtownie spożywcze – bo w przeciwnym razie nie uda się szczęśliwie doprowadzić do końca bardzo ważnej misji, jaką jest dobre zaopatrzenie sklepów sprzedających żywność.
Dystrybucja artykułów spożywczych musi być sprawna!
Na czym polega dobre zaopatrzenie sklepu? Odpowiedzi na to pytanie jest kilka – i wszystkie razem składają się na pełne i wyczerpujące wyjaśnienie tej kwestii. Po pierwsze, hurtownia musi uważnie zapakować to, co zamówił zaopatrujący się u niej sklep czy punkt handlowy. Po drugie, wszystkie towary muszą być dobrej jakości – a tym decydują już warunki, jakie hurtownik zapewnił artykułom odkupionym od producentów. Jeśli to rzeczy trwałe, w zupełności wystarczy im przebywanie w suchej, chłodnej i nienasłonecznionej przestrzeni hali. Jeśli z kolei chodzi o nabiał, to ten powinien podczas pobytu w hurtowni przebywać specjalnych lodówkach. Odpowiednio, produkty mrożone powinny mieć za sobą leżakowanie w zamrażarkach.
Kiedy już wzorowo przechowane i zebrane według formularza zamówień produkty będą gotowe do drogi, zaczyna się właściwa dystrybucja artykułów spożywczych. Tu także kryje się nieco pułapek, które dobry hurtownik powinien umieć ominąć, a najlepiej zawczasu ich uniknąć. To bardzo ważne, żeby dostosować przewożony towar do samochodu, który będzie wyprawiany w drogę – bo jeśli podróżować mają rzeczy wyjęte właśnie z lodówki, wówczas i w samochodzie powinny na nie specjalnie zamontowane chłodziarki.
Żeby cały plan dostarczenia artykułów spożywczych udał się jak najlepiej, potrzebne jest jeszcze odpowiednie rozplanowanie w czasie samej podróży. Tę kwestię hurtownik umawia już z punktem handlowym – tym samym, który złożył konkretne zamówienie. W tej sprawie konieczne jest wypracowanie konsensusu. Sklep wie z jednej strony, na kiedy będzie potrzebował dostawy, żeby jego półki nie świeciły pustkami. Dolicza do tego i to, czy zamówione produkty dojadą w takim momencie, żeby miały przed sobą na tyle odległy termin przydatności do spożycia, żeby klienci nie wahali się ich wybrać. A z drugiej strony całą skomplikowaną logistykę prowadzi sama hurtownia – to ona orientuje się w tym, ile czasu potrzebuje ładunek, żeby dotrzeć na miejsce. Wie również, jaka jest pojemność pojazdów – i w związku z tym rozważa ile trzeba wysłać samochodów, w jakim terminie i w jakiej konfiguracji.