Konkurencja na rynku każdego roku staje się coraz intensywniejsza. Przedsiębiorcy – aby utrzymać się w branży – muszą proponować klientom coraz to nowsze i atrakcyjniejsze rozwiązania. Pomaga im w tym MICE – czyli turystyka biznesowa. Umożliwia ona tworzenie silnych relacji z klientami, budowanie pozytywnego wizerunku marki i wiele więcej. Jak można dzięki niej wprowadzić swoją firmę na wyższy poziom?
Podejście do człowieka – czyli kwintesencja współczesnego profesjonalizmu
W dzisiejszym świecie biznesu nadrzędnymi wartościami są potrzeby i satysfakcja klientów. Wszystkie media – jak chociażby internet – skupiają się na jak najsprawniejszym zaspokajaniu zapotrzebowania odbiorców. To, w jaki sposób firma traktuje ludzi – klientów i pracowników – jest bezwzględnym wyznacznikiem jej profesjonalizmu.
Turystyka biznesowa, nazywana też MICE, skupia się właśnie na człowieku. Samo powstanie tej branży jest bezpośrednią odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Wynika ono z oparcia modelu biznesowego na człowieku i relacji.
Dzięki turystyce biznesowej możemy stworzyć warunki sprzyjające owocnej współpracy. Dotyczy to zarówno klientów – starych i nowych – jak i pracowników czy zarządu firmy.
Elastyczność i innowacja, a oferta sektora MICE
Przedsiębiorstwo nastawione na sukces musi być elastyczne, innowacyjne, oryginalne i kreatywne. MICE – jako branża związana z logistyką – pozwala znacznie uprościć drogę do osiągnięcia wszystkich tych rzeczy.
Elastyczność przedsiębiorstwa polega na dostosowaniu się do indywidualnych potrzeb klientów, zespołu i rynku. Te zaś wymagają innowacyjności i oryginalności. Nikogo nie interesują już nudne spotkania służbowe w biurze czy typowe konferencje. Ludzie chcą być cały czas zaskakiwani – w pozytywnym sensie.
Do tego niezbędna jest kreatywność, na której opiera się funkcjonowanie branży MICE. Turystyka biznesowa dostarcza firmom nietuzinkowych rozwiązań, które pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i osiągnąć wyższy poziom jakości w relacjach międzyludzkich.
Jaka jest specyfika branży MICE i jakie usługi biznesowe ona obejmuje?
Nie liczy się tylko zawartość prezentu, ale również opakowanie – jak funkcjonuje MICE?
Najlepszym przedstawieniem zakresu usług turystyki biznesowej będzie rozwinięcie skrótu MICE. Pochodzi on z języka angielskiego i oznacza Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions Industry. Analogicznie więc – zakres usług MICE obejmuje między innymi:
- Wyjazdy biznesowe i podróże służbowe
- Seminaria, kursy i szkolenia
- Imprezy integracyjne dla firm i inne imprezy firmowe
- Organizację konferencji na najwyższym poziomie
Gdy zajmujemy się organizacją wszystkich wymienionych wyżej wydarzeń samodzielnie – zazwyczaj przybierają one bardzo klasyczną, okrojoną formę. Uczestnicy szybko się wtedy nudzą, a efekty biznesowe nie są takie, jakich oczekiwaliśmy.
Firmy z branży MICE skupiają się w dużej mierze na estetyce organizowanych wydarzeń. Nie tylko więc odciążają nas, zajmując się kwestiami logistycznymi, ale również wprowadzają całe przedsięwzięcie na zupełnie nowy poziom – nieosiągalny dla firmy działającej samodzielnie.
Skuteczność rozwiązań oferowanych przez MICE wynika z faktu, że mimo chęci każdy “ocenia książkę po okładce”. Człowiek – niezależnie, czy jest to przedsiębiorca, czy nie – zawsze woli zapoznać się z jakimś tematem w interesujący sposób.
Nawet bowiem w sytuacji, gdy nasze wystąpienie na konferencji będzie na najwyższym poziomie merytorycznym, ale zostanie przestawione w nudny sposób – większość uczestników nie będzie zainteresowana. MICE pozwala przedsiębiorcy skupić się na merytoryce, a oprawą zajmuje się sama.
Turystyka biznesowa jako narzędzie edukacyjne dla pracowników
Turystykę biznesową można wykorzystać również do poprawy wydajności i efektywności swojego zespołu. Zapisując pracowników na kursy, seminaria czy szkolenia możemy podwyższyć ich kompetencje lub nauczyć ich dobrej organizacji pracy.
Z kolei różne imprezy firmowe pozwalają zintegrować zespół, nauczyć go współpracy i dostarczyć motywacji do wykonywania obowiązków. Zaangażowany i sprawny personel jest zaś fundamentem każdej poważnej firmy.