copywriter

Słowo kluczowe, jak sama nazwa sugeruje, to najważniejsze frazy, która determinują tematykę tekstu – to fundament, na którym zbudowana jest jego całość. Szczególną rolę odgrywają w pozycjonowaniu stron www poprzez mechanizmy SEO, bo dobrze dobrane frazy pokierują użytkowników dokładnie tam, gdzie chcą dotrzeć.

Co można nazwać „słowem kluczowym”?

Wyszukiwarka internetowa porozumiewa się ze swoimi bibliotekami właśnie poprzez słowa kluczowe (ang. keywords). Dzięki ich obecności na danej stronie internetowej zyskuje ona widoczność w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – generowany jest ruch oraz popularność.

Artykuł utworzony z uwzględnieniem obecnych trendów
i popularnych fraz może znaleźć się na pierwszej stronie w Google i przyciągnąć wielu użytkowników (o ile ich zagęszczenie słów kluczowych nie jest zbyt duże – wtedy wynik będzie odwrotny do pożądanego). Ale nawet szczególnie konkretne i wysokiej jakości teksty mogą utonąć się w morzu innych, podobnych treści, o ile nie dostosują swoich słów kluczowych do wymagań narzucanych przez dzisiejsze algorytmy wyszukiwarek internetowych.

Profesjonalny copywriter musi potrafić położyć solidne podwaliny pod swój tekst poprzez dobieranie konkretnych fraz, które się „sprzedają”. Odgrywa to ogromną rolę w pozycjonowaniu SEO.

Jak dobierać frazy kluczowe do treści?

Najlepszym sposobem jest myślenie jak klient, do którego kierowane są owe treści. Wydaje się to względnie łatwe – każdy z nas jest w jakimś stopniu konsumentem. Sięgnięcie w głąb własnych doświadczeń lub zwyczajne wyobrażenie sobie, co odbiorca może pomyśleć, widząc dany produkt, może okazać się bardzo przydatne przy obmyślaniu słów kluczowych.

Jaka jest główna tematyka tekstu? Kto będzie go czytał? Dlaczego szuka akurat tej treści i co ma nadzieję w niej znaleźć? Jeśli odpowiedzi na te pytania nasuwają się z łatwością, odnalezienie odpowiednich fraz nie będzie większym problemem.

A co w sytuacji, gdy nie mamy zupełnie żadnej wiedzy w konkretnym temacie? Wtedy z odsieczą przychodzą różnorakie narzędzia, darmowe i płatne, łatwiej bądź trudniej dostępne. Jedno z bardziej przystępnych oferuje doskonale znane każdemu internaucie Google.

Z Planera słów kluczowych może skorzystać każdy, kto posiada konto, ale to nie jedyna możliwość. W prostym Google Trends da się uzyskać podgląd fraz popularnych w wybranym przedziale czasowym, na całym świecie albo w konkretnym kraju. Nawet sama wyszukiwarka jest w stanie podać nam podpowiedzi – tak, to dalsze części popularnych haseł wyświetlanych przy wpisywaniu poszukiwanego wyrazu. Takie hasło może być:

  • krótkie: od jednego do trzech wyrazów, z tego względu ma o wiele większą konkurencyjność (np. kawa speciality);
  • długie (tzw. longtail keywords): więcej niż trzy wyrazy, mają mniejszą liczbę wyszukiwań, ale zawierają konkretniejszą informację (np. 100% arabica kolumbijska ziarnista).

Słowa kluczowe – podsumowanie

Słowa kluczowe to fundamentalny element i baza dla każdego tekstu. Są to wyrazy
i frazy, które powtarzają się w nim z regularną częstotliwością. Mogą być krótkie lub długie, od czego zależy ich konkurencyjność. Istnieje wiele różnych narzędzi 
i sposobów, które mogą pomóc je wyodrębnić i dostosować do rodzaju kierowanych do danego odbiorcy treści.