Lokalny biznes wymaga promocji tak samo, jak firma, działająca globalnie. Pozycjonowanie stron małego przedsiębiorcy wymaga nieco innego podejścia do kampanii. Na czym polega pozycjonowanie lokalne i jak dzięki niemu osiągnąć sukces?
Lepsza widoczność poprzez kluczowe frazy
SEO lokalne, zwane potocznie pozycjonowaniem lokalnym, koncentruje się na pozyskaniu widoczności witryny www w oparciu o frazy lokalne. Wystarczy do głównego hasła, jak “sklep ogrodniczy” dodać nazwę miasta, a nawet dzielnicy. Tak wydłużona fraza to szansa na zwiększenie wyświetleń linków do strony oraz, czyli wygenerowanie ruchu na stronie internetowej. W przypadku nowych domen efekt pozycjonowania może być nieco dłuższy, bo obejmujący nawet kilkanaście miesięcy. Badania pokazują, że tylko kilka procent nowych podmiotów uzyskuje widoczność w czołowej dziesiątce w ciągu pierwszym roku. Warto mieć to na uwadze, planując kampanię marketingową dla swojej firmy.
Początek kampanii, czyli strona www
Wszystkie działania promocyjne, które pozycjonują stronę www, kierują zainteresowanych do naszej firmowej witryny. To od niej powinno się zacząć kampanię. Nowa strona przede wszystkim powinna być skonstruowana pod kątem różnego typu urządzeń mobilnych. To ważne nie tylko dla internautów, którzy coraz rzadziej korzystają z komputera stacjonarnego, ale też oceny strony przez Google. Warto jej tworzenie oddać w ręce specjalistów, czyli agencji, która prowadzi kampanie SEO. Dzięki temu uniknie się dodatkowych kosztów, wynikających z potrzeby dostosowania własnej strony do wymogów SEO (dodanie meta title czy meta description). W przypadku strony już istniejącej przydaje się jej lifting.
Optymalizacja lokalnej wizytówki
Pozycjonowanie stron w małym biznesie opiera się na analizie potencjału słów kluczowych. Jeśli takie zadanie powierzymy specjaliście, szybko dowiemy się, które z fraz najczęściej stosują użytkownicy Google. Kolejnym etapem jest stworzenie wizytówki w Google Moja Firma. Warto w niej umieścić godziny otwarcia oraz zdjęcia. Można także dodać informacje o tym, co oferuje firma. Już takie działania sprawiają, że strona staje się bardziej widoczna. Stronę www warto wzbogacić o treści z konkretnymi słowami kluczowymi. Dobrym pomysłem jest pisanie bloga, w którym każdy wpis będzie traktował o ofercie firmy, np. terrarium dla żółwia. W ten sposób dodatkowo buduje się tematyczność witryny.
Inwestycja w nowe technologie
Działanie na rynku lokalnym jest tak samo wymagające, jak zderzenie się z globalną konkurencją. Z tego powodu pozycjonowanie stron powinno się odbywać przy zastosowaniu nowoczesnej technologii. Warto zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności, co można uzyskać dzięki odpowiednim wtyczkom. Niezwykle ważna jest także szybkość ładowania strony na urządzeniach mobilnych. Od roku 2018 jest ona nawet czynnikiem rankingowym. Pomagają w tym tzw. przyśpieszone strony mobilne. Internauta nie musi czekać na załadowanie się strony, ponieważ ta uprzednio ładuje się w pamięci podręcznej Google.
Pozycjonowanie stron w firmach lokalnych powinno się opierać na działaniach przemyślanych i systematycznych. W dłuższej perspektywie przekładają się na bardzo dobre wyniki we wszystkich najważniejszych parametrach.