Monitoring internetowy to zestaw działań obserwacyjnych mających na celu określenie stopnia obecności firmy w sieci. Wyszukiwanie informacji rozpoczyna się od ustalenia klucza, który otworzy dostęp do określonych obszarów Internetu. Takim kluczem może być nazwa firmy, słowo, fraza lub interesująca nas sprawa. Można to potraktować szerzej jako branżę.
Monitorowanie sięga wystarczająco daleko, by objąć jednocześnie oficjalne ogłoszenia, nieformalne wpisy w blogosferze, forach internetowych i mediach społecznościowych, a także pojedyncze wzmianki, oświadczenia i komentarze w Internecie. Wyniki wyszukiwania dadzą odpowiedź na to, co potencjalni klienci mogą powiedzieć o firmie. Monitorowanie Internetu odbywa się w czasie rzeczywistym lub w przeszłości w poszukiwaniu zarchiwizowanych informacji.
Audyt opinii
Ta kontrola może być zbyt dużym słowem, ale dotyczy pewnej kontroli opinii. Jest to działanie, które poprawi przegląd informacji i pozwoli na skuteczną ocenę firmy. Mając świadomość, jakie są cele marketingowe firmy, można sprawdzić, czy są one wdrażane lub czy istnieje potrzeba podjęcia działań mających na celu zmianę tej sytuacji. Wartość będzie zawsze uzyskiwać informacje zwrotne na temat produktu, który mamy do zaoferowania.
Cel od A do Z
Narzędzia, których używamy w procesie monitorowania Internetu, pozwolą nam uzyskać cenne informacje, które będą odnosić się do faktycznych odbiorców naszej wiadomości. W przypadku stron internetowych administrator będzie miał dane odnoszące się do użytkowników, słów kluczowych, których użył i miejsc, z których przyszedł, czasu spędzonego na stronie, liczby odwiedzin, liczby przeglądanych stron, przeglądarki lub system operacyjny.
Reputacja marki i zarządzanie kryzysowe
Pozytywny wizerunek marki jest jednym z najważniejszych elementów działań marketingowych. Powstanie tego będzie procesem długoterminowym, który wymaga stałej czujności, a także rozważnych decyzji, które należy podjąć. Po osiągnięciu pierwszych efektów będzie oczywiste, że każda sytuacja może zniszczyć wizerunek marki. Internet to miejsce, w którym każdy może swobodnie mówić, dzięki czemu mogą pojawiać się różne opinie na temat naszej firmy. Dlatego jeśli chcemy uniknąć sytuacji, w której nie będzie możliwe zareagowanie, powinniśmy pomyśleć o wykorzystaniu monitoringu internetowego w celu oceny sytuacji związanej z naszą firmą i tego, jak jesteśmy oceniani w Internecie.