hamownia

Każdy dobry warsztat samochodowy zajmujący się tuningiem aut wyposażony powinien być w hamownię podwoziową. Jest to urządzenie, dzięki któremu możliwe jest zmierzenie mocy samochodu oraz momentu obrotowego. Hamownia podwoziowa pozwala również na ocenę przyspieszenia i prędkości maksymalnej auta. Warto zatem wiedzieć, jak działa to urządzenie i kiedy warto z niego skorzystać.

Czym jest hamownia podwoziowa?

Jak wspomniano, hamownia podwoziowa jest specjalistycznym urządzeniem służącym do pomiaru mocy i momentu obrotowego silnika. Co ważne, jest to możliwe bez konieczności wymontowania silnika z auta. Innymi słowy, hamownia podwoziowa bada moc i moment obrotowy na kołach samochodu. Samo stanowisko pomiarowe składa się z kilku elementów. Pierwszym z nich jest najazd z rolkami. Można powiedzieć, że w dużym stopniu przypomina on tester skuteczności hamulców wykorzystywany w stacjach obsługi pojazdów. Kolejnym elementem jest elektronika pomiarowo-sterująca. Jest to komputer, który przelicza i prezentuje pomiary. Poza tym stanowisko hamowni podwoziowej składa się jeszcze z wyciągu spalin i dmuchawy skierowanej na chłodnicę i silnik.

Jak wygląda badanie na hamowni podwoziowej?

Badanie na hamowni podwoziowej rozpoczyna się od ustawienia auta rolkach oraz jego dokładnego przytwierdzenia do podłoża. Do tego celu korzysta się ze specjalnych pasów. Dzięki temu można mieć pewność, że samochód nie poruszy się podczas pomiaru, koła nie oderwą się od rolek. Kolejny etap to podłączenie wszystkich niezbędnych czujników oraz włącza się wyciąg i dmuchawę. Teraz przejść można to właściwego badania. W celu wykonania pomiaru auto zostaje kilkukrotnie rozpędzone do określonej prędkości, a następnie do prędkości maksymalnej. Komputer na bieżąco zbiera dane dotyczące wyników hamowania i po ostatniej próbie przedstawia gotowy wykres.

Kiedy warto skorzystać z hamowni podwoziowej?

Z hamowni podwoziowej skorzystać powinni przede wszystkim ci właściciele aut, którzy mają podejrzenia co do tego, że silnikowi brakuje mocy. Niezależnie czy dotyczy to całego zakresu obrotów, czy jedynie konkretnego przedziału. Badanie na hamowni podwoziowej pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości w tym zakresie. Dodać tu warto, że często elektronika sterująca silnikiem nie wykrywa usterki. Badanie na hamowni zrobi to na pewno. Dobrze jest również skorzystać z tego rozwiązania po dokonaniu przeróbek w silniku bądź w sytuacji, kiedy planuje się zakup auta po tuningu. Pamiętać jednak trzeba, aby takie badanie przeprowadzone było wyłącznie w profesjonalnym warsztacie. Warta polecenia jest hamownia podwoziowa w TuneForce w mieście Gdańsk.