Branża e- commerce jest jedną z najprężniej rozwijających się w ostatnich latach. Trend ten jest obserwowany od kilku lat, a obecnie ma szansę jedynie się umocnić. Kolosalny znaczenie w tym kontekście ma bowiem przeniesienie ciężaru zakupów ze stacjonarnych na te internetowe. Wpływa to naturalnie na rozwój biznesów prowadzonych przez internet. Efektem tego zjawiska jest pojawianie się coraz większej ilości sklepów oferujących sprzedaż w sieci. Pytanie jakie formy ich prowadzenia mają największe szanse powodzenia?
Własna witryna sprzedażowa
Jej założenie wydaje się być naturalnym krokiem podczas budowania własnego biznesu w sieci. Zwłaszcza jeśli myślimy o nim w dłuższej perspektywie czasowej. Własny e-sklep pozytywnie wpływa na wizerunek marki. W dodatku to właściciel ma wyłączny wpływa na jego kształt i sposób promowania. Samo prowadzenie sklepu w sieci obecnie jest niezwykle uproszczone. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele platform, które umożliwiają automatyzację tego zadania.
Sklep na Allegro
Start z własnym e- biznesem na tej platformie również niesie za sobą wiele plusów. Przede wszystkim obecność na Allegro równa się z pozycjonowaniem własnej marki na platformie z jedną z najdłuższych tradycji na polskim rynku e- commerce. Ten fakt ma niebagatelne znaczenie, gdyż niesie za sobą możliwość dotarcia do wielkiej grupy naszych potencjalnych odbiorców. Allegro w zgodnej opinii fachowców jest jednym z najpopularniejszych portali zakupowych wśród nabywców. Ponadto dzięki zrzeszeniu na swoich łamach nie tylko wielu klientów, ale także sprzedawców. To wpływa na przyzwyczajenia rynkowe. Wielu klientów swoje zakupy zaczyna, ale także i kończy właśnie na Allegro.
Rozwiązanie pośrednie? Sklep internetowy połączony z Allegro!
Naturalnie jedną z możliwości prowadzenia e- sklepu jest tzw. multichannel. Jak łatwo rozszyfrować ten zwrot- chodzi po prostu o dotarcie do swojego klienta za pomocą różnych kanałów. Jak już zostało wspomniane, na bazie gotowych rozwiązań można założyć własny sklep internetowy połączony z Allegro. Jest wiele atutów takiego rozwiązania. Kluczowym z nich jest np. dwustronna komunikacja własnego e- sklepu z Allegro w zakresie automatycznego uzupełniania oferty, czy stanów magazynowych. Dodatkowo w grę wchodzi możliwość obsługi kilku kont Allegro, czy wsparcie dla przesyłek Allegro Smart. Kluczem do sukcesu przy takim podejściu jest odpowiednie planowanie działań. Poszczególne kanały sprzedaży nie mogą ze sobą konkurować, ani powielać swoich zadań. W tym celu warto np. utrzymywać ceny na własnej stronie sprzedażowej na niższym poziomie niż ten przeznaczony dla Allegro. Poza tym własny sklep warto wyróżniać na sposoby, których Allegro nie dopuszcza. Należy przy tym pamiętać, by całość strategii wizerunkowej i wizualnej była ze sobą spójna!
Docelowy model działania jest wypadkową wielu czynników. Przy jego ustaleniu warto zidentyfikować strategiczne obszary działania. W tym celu warto sobie zadawać różne pytania takie jak:
- co będziemy sprzedawać?
- kto będzie nabywcą?
- jakie ma przyzywczajenia?
- w jaki sposób trafi do naszego e- sklepu?
- jakich kanałów sprzedaży używa konkurencja?
Usytuowanie własnej marki w takim kluczu pozwoli dobrać właściwe rozwiązania do prowadzenia internetowego biznesu. Zawsze warto także obserwować trendy i dynamicznie się do nich dostosowywać. Pamiętajmy, że kanał sprzedaży to tylko jeden z wielu aspektów w e- commerce . W toku prowadzenia działalności można podejmować różne próby zaistnienia i wyróżnienia się na rynku.